ماژول ترنسیور نوری

ماژول ترنسیور نوری

17 مهر 1398

به لطف پهنای باند بالا و میرایی پایین به دلیل استفاده از فیبر نوری، سرعت شبکه جهش بزرگی را رقم زده است. تکنولوژی ترنسیور نوری نیز به سرعت در حال تکامل است تا پاسخگوی افزایش تقاضا برای سرعت و ظرفیت بالاتر باشد. در این مقاله تاثیر عظیم این ماژول‌ها بر پیشرفتِ دیتا سنتر‌ها را بررسی می‌کنیم.

ماژول ترنسیور نوری - Optical Transceiver Module

ماژول ترنسیور نوری(Optical Transceiver Module)، یک مدار مجتمع (IC) است که داده‌ها را در هر دو مسیر، به طور مستقل می‌فرستد و دریافت می‌کند. این دستگاه، فرستنده و گیرنده را در یک ماژول ترکیب می‌کند و سیگنال‌های الکتریکی را به سیگنال‌های نوری تبدیل می‌کند تا بتوانند به طور کارآمد از یک سرور به سرور دیگر توسط کابل‌های فیبر نوری انتقال یابند. فرستنده یک سیگنال ورودی الکتریکی را از طریق یک دیود لیزر یا منبع LED به یک خروجی نوری تبدیل می‌کند. سیگنال نوری از انتهای فیبر به گیرنده وارد می‌شود، و سپس یک detector نور را دوباره به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌کند. (به این دلیل که تجهیزات دریافت کننده قادر به استفاده از سیگنال الکتریکی هستند.)

روش کار ماژول ترنسیور نوری

 

اجزای ماژول ترنسیور نوری

ماژول ترنسیور نوری از transmitter )فرستنده(receiver  (گیرنده(، اجزاء نوری و یک چیپ که نقش اساسی را ایفا می‌کند، تشکیل شده است. در سال‌های اخیر علاقه زیادی به استفاده از سیلیکون فوتونیک در چیپ‌های ترنسیور به وجود آمده است. تکنولوژی‌ای که نیاز به ارتباطات سریع‌تر بین دیتا سنترها را برآورده می‌کند. این کار همچنین به طور موثر فرایند مونتاژ را ساده می‌کند. علاوه بر این، ترنسیور می‌تواند با اندازه جمع و جور‌تر ساخته شود و این امکان وجود دارد که فضایی که سرورها اشغال می‌کنند کاهش یابد، که دیتاسنترها را ضمن حفظ تراکم پورت بالا، کوچک‌تر و ساده‌تر می‌کند. از طرف دیگر، اندازه کوچک‌تر به معنای مصرف کمتر انرژی و هزینه کمتر است.

ماژول ترنسیور نوری

 

تاریخچه ماژول ترنسیور نوری

استفاده از فوتونیک سیلیکون در چیپ‌های ترنسیور، بخشی از پیشرفت چشمگیر فن‌آوری این ماژول را نشان می‌دهد. تحول انقلابی اینترنت و انتقال عظیم داده‌ها به پیشرفت ماژول ترنسیور نوری متکی است. جدول زیر نشان می‌دهد که چگونه ترنسیور نوری در طول سال‌ها توسعه یافته است.

جدول توسعه ترنسیور نوریدر طول سالها


بیشتر بخوانید: تضعیف کننده‌های فیبر نوری


ماژول ترنسیور نوری، سینگل مود یا مالتی مود؟

مهندسین گاهی اوقات برای انتخاب بین ترنسیور سینگل مود و ترنسیور مالتی مود، بین دوراهی قرار میگیرند. در اینجا سه عامل مورد توجه قرار می‌گیرد:

  • فاصله

ترنسیورهای سینگل مود به دلیل میرایی و  پاشندگی کم، برای انتقال داده‎های دوربرد مناسب هستند. آنها بطور گسترده در carrier network، MAN و PON کار می‌کنند. در حالی که ترنسیورهای مالتی مود، به دلیل برد کمتر، برای استفاده در دیتاسنترهای سازمانی و LAN کاربرد دارند.

  • هزینه

قیمت ترنسیورهای مالتی مود تقریباً دو یا سه برابر کمتر از نوع سینگل مود است.

  • سرعت

ترنسیور سینگل مود می‌تواند از سرعت بالاتر با فاصله انتقال طولانی‌تر پشتیبانی کند. هم اکنون در محیط datacom Data communications)) ، ترنسیورها (چه سینگل مود و چه مالتی مود) می‌توانند تا سرعت حداکثر 100G را پشتیبانی می‌کنند.

 

ماژول ترنسیور نوری

 

علاوه بر جنبه‌های فوق، باید سرعت پورت، برد مطلوب، توپولوژی داخلی و هزینه کل را نیز در نظر گرفته شود. توجه داشته باشید که ترنسیورهای مالتی مود و سینگل مود به دلیل تفاوت در طول موج لیزر، اندازه هسته فیبر و همچنین سرعت و مشخصات برد، نمی‌توانند به جای یکدیگر استفاده شوند.

نتیجه گیری

ماژول ترنسیور نوری بلوک اصلی ساختمان شبکه فیبر نوری است که اطلاعات را از طریق کانال‌های ارتباطی به سیستم‌های نوری منتقل می‌کند. در این مقاله، برخی از موارد مقدماتی در مورد ترنسیور فیبر نوری ارائه شده است، این مقاله همچنین به تحلیل مسیر توسعه و روندهای آینده می‌پردازد. در حال حاضر که ترنسیورهای 100G تبدیل به جریان اصلی شده‌اند و شبکه اترنت /400G200 در حال پیدایش است، افزایش عملکرد ترنسیورها در جهت ارتقای پهنای باند ادامه خواهد داشت.

شما نیز می توانید امتیاز دهید
امتیاز5از1نفر


نوشته های مشابه