معرفی کابل‌ های لوز تیوب - Loose Tube Cables

معرفی کابل‌ های لوز تیوب - Loose Tube Cables

21 آبان 1398

در هر شبکه با توجه به نوع معماری، محیط نصب و کاربرد‌های خاص آن شبکه، انوع مختلف کابل‌ها جهت استفاده، تعیین می‌شوند. برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی فیبر مانند رطوبت، آتش‌سوزی یا خرابی توسط حیوانات، بسیاری از کابل‌های فیبر نوری با طراحی و کاربردهای متفاوت وارد بازار شده‌اند که شامل کابل تایت بافر (tight buffered)، کابل لوز تیوب (Loose Tube)، کابل توزیع (distribution)، کابل ribbon و ... است. امروزه متداول ترین کابل‌های فیبر استفاده شده در محیط بیرونی کابل‌های لوز تیوب هستند. در این مقاله به معرفی کابل‌‌ های لوز تیوب می‌پردازیم.

معرفی کابل‌ های لوز تیوب - Loose Tube Cables

ساختار کابل‌های لوز تیوب

با توجه به طراحی مستحکم و ضد آب، کابل‌های لوز تیوب بهترین محافظت از فیبر، تحت فشارهای کششی بالا و رطوبت را ارائه می‌دهند. کابل لوز تیوب از چندین فیبر که درون یک لوله پلاستیکی کوچک قرار گرفته‌اند، و همگی دور یک هسته که با الیاف محکم aramid احاطه شده‌اند، تشکیل شده است. از آنجایی که سایز لوله به مراتب بزرگ‌تر از قطر مجموع فیبرهاست، فیبر با لوله پلاستیکی تماسی نداشته، بنابراین فشاری به فیبر وارد نمی‌شود. همچنین فضای بین لوله‌های پلاستیکی از نوعی ژلاتین ضد رطوبت تشکیل شده که از تماس فیبر با رطوبت جلوگیری می‌کند. بعضی از انواع کابل‌های لوز تیوب دارای پوشش دوتایی double jackets)) فلزی هستند تا از جویده شدن توسط جوندگان جلوگیری شود.

Loose Tube cable structure

 

انواع کابل‌های لوز تیوب

با توجه به کاربردهای مختلف، انواع مختلف کابل‌های فیبر نوری لوز تیوب تولید می‌شوند. مشابه بقیه انواع فیبر نوری، فیبرهای لوز تیوب از نوع سینگل مود و مالتی مود تولید می‌شوند. به طور کلی فیبرهای لوز تیوب با توجه به تعداد فیبر، جنس پوشش و موارد دیگر به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند.

 

کابل فیبر نوری سنترال لوز تیوب (Central Loos tube) 

 این کابل‌ها تا 24 رشته فیبر را در یک محفظه از عایق محکم جای می‌دهند. سنترال لوز تیوب گزینه‌ی اقتصادی برای تعداد پایین فیبر -کمتر از 24 عدد- است. فضای اشغالی این نوع نسبت به لوز تیوب‌های معمولی کمتر است. همچنین هزینه‌های مواد مصرفی و نیروی کار در این نوع کابل به مراتب پایین‌تر است.

لوز توب سنترال با پوشش LSZH

لوز تیوب سنترال با پوشش PE

 


بیشتر بخوانید: کابل فیبر نوری چیست؟


 

 کابل فیبر نوری مالتی لوز تیوب Multi Loose Tube) )

این نوع کابل از چند محفظه تشکیل شده ‌است، به همین دلیل تعداد بیشتری فیبر درون آنها جای می‌گیرد. ساختار آن به گونه‌ای است که لوله‌های حاوی فیبر دور هسته محکم (central strength elemet) قرار دارند. برای محیط‌های بیرونی، جهت جلوگیری از آسیب‌هایی نظیر فرسایش، تغییر دما، مقاومت در خرد شدن و... معمولا از جنس پلی اتیلن استفاده می‌شود. همچنین نوعی ژلاتین در داخل این نوع کابل بکار رفته است که در مواقع ایجاد شکستگی جلوی ورود آب به کابل را می‌گیرد.

کابل مالتی لوز تیوب با پوشش LSZH

کابل مالتی لوز تیوب با پوشش PE

 


بیشتر بخوانید: ساختار فیبر نوری

 

 کابل فیبر نوری  Stranded Loose Tube

کابل Stranded Loose Tube (لوز تیوب رشته‌ای) کابل غیر فلزی است که در سیستم انتقال در مکان‌هایی که تداخلات الکترومغناطیسی زیاد و فاصله طولانی وجود دارد استفاده می‌شود. به دلیل انعطاف‌پذیری بالا و مقرون به‌صرفه‌گی این کابل برای استفاده هوایی، دفنی و داکت مناسب است. جنس قسمت مرکزی کابل (central strength element) از FRP (نوعی پلاستیک تقویت شده) است. غلاف بیرونی کابل از مواد ضد آتش ساخته شده است.

کابل استرندد لوز تیوب

 

در جدول زیر انواع مختلفی از کابل‌های فیبر نوری لوز تیوب نمایش داده شده:

جدول انواع کابل‌های لوز تیوب

 

GYXTW نوعی کابل لوز تیوب برای استفاده در فضای باز است که در کاربردهای هوایی (aerial) مناسب است. این نوع کابل، تک زره (single armored) و کاملاً ضد آب است. تیوب آن با ترکیبی ضد آب پر شده و با لایه‌ای از پلی استایرن و نواری فلزی به صورت طولی پیچیده می‌شود. همچنین دو مفتول فلزی موازی در دو طرف نوار فلزی قرار می‌گیرد. کاربرد آن در ارتباطات هوایی، CATV، مسافت‌های طولانی و ارتباط شبکه محلی است.

 

GYXTY نوعی سنترال لوز تیوب که با ژل ضد آب پر شده است. دارای دو مفتول فلزی موازی است و پوشش خارجی آن از جنس پلی اتیلن می‌باشد. به دلیل قابلیت تحمل کشش بیش از حد، معمولا در فضاهای بیرونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

GYFXTY نوعی لوز تیوب بدون فلز است که با ژل ضد آب پر می‌شود. این نوع کابل دارای دو نگهدارنده موازی از جنس FRP (نوعی پلاستیک محکم) است. این نوع کابل در شبکه اکسس هوایی و مکان‌هایی که مداخله الکترومغناطیسی وجود دارد به کار برده می‌شود.

 

 GYFTY نوعی لوز تیوب بدون فلز است و در مواردی که برای کابل کشی از دکل‌های انتقال نیرو استفاده می‌شود، کاربرد دارد. این نوع لوز تیوب در برابر رعد و برق و تداخل شدید الکترومغناطیسی مقاوم است. الیاف محافظ آن از جنس aramid است و در پوشش خارجی کابل از جنس پلی اتیلن استفاده می‌شود.

 

GYTA نوعی لوز تیوب  Stranded که درون آن آلومینیوم به کار رفته است. این کابل برای انتقال در مسافت‎های طولانی و همچنین مواردی که نیاز به مقاومت بسیار بالا در برابر رطوبت باشد، کاربرد دارد. پوشش خارجی آن از جنس پلی اتیلن متراکم است و نسبت به فرسایش در برابر آب مقاوم می‌باشد.

 

GYFTY53 نوعی کابل لوز تیوب مناسب برای نصب در مناطق با ولتاژ بالا است. این کابل مقاوم در برابر صاعقه مکرر و میدان الکتریسیته است و برای استفاده در داکت و دفن زیر خاک به صورت مستقیم کاربرد دارد. در مرکز GYFTY53 (strength member) از پلاستیک تقویت شده استفاده شده است که باعث می‌شود در برابر تداخل الکترومغناطیسی مقاوم باشد. ساختار دو لایه پوشش خارجی آن باعث می شود کابل از مقاومت بالایی در برابر رطوبت و فشار برخوردار باشد.

 

GYTA53 کابلی بسیار مناسب برای محیط‌های خشن است. این نوع کابل آرمورد، برای دفن مستقیم زیر خاک استفاده می شود. حداکثر هسته این کابل 144 عدد است. علاوه بر این ساختار دو لایه پوشش خارجی آن باعث می شود کابل از مقاومت بالایی در برابر رطوبت و فشار برخوردار باشد. همچنین به دلیل استفاده از دو لایه فلزی در این کابل مقاومت بالایی در برابر جویدن حیوانات را داراست.

 

GYXTC8Y نوعی کابل خود مقاوم (self-supporting) و سبک است که برای استفاده‌های هوایی در فواصل طولانی، داکت و دفن زیر خاک مناسب است. در این کابل از سیم‌های رشته‌ای به عنوان قسمت پشتیبان استفاده شده که با یک غلاف پلی اتیلن تکمیل می‌شود. درون سیم‌های رشته‌ای و لوله‌های لوز تیوب از مواد ضد آب پر می‌شود. این نوع کابل نسبت به فرسایش در برابر رطوبت مقاوم است.

 

GYTC8S  نوعی کابل خود مقاوم (self-supporting) مناسب استفاده در فضاهای باز معمولی است. در این کابل نیز از سیم‌های رشته‌ای به عنوان قسمت پشتیبان استفاده شده که با یک غلاف پلی اتیلن تکمیل می‌شود. نوار فولادی راه راه آرمورد و پوشش بیرونی از جنس پلی اتیلن باعث مقاومت در برابر خرد شدن و له شدن می‌شود. ساختار ضد ضربه آن عملکرد عالی محیطی را تضمین می کند.

 

شما نیز می توانید امتیاز دهید
امتیاز5از1نفر


نوشته های مشابه