تست افت اسپلیتر نوری

تست افت اسپلیتر نوری

20 مهر 1398

اسپلیترهای نوری معمولا در شبکه‌های نوری پسیو (PON) برای توزیع فیبر به خانه‌ها یا کسب و کارها استفاده می‌شوند. با اینکه برای تست اسپلیتر فیبر نوری و پچ کورد از Optical Power Meter و Light Source استفاده می‌شود، روش‌های تست‌ با هم تفاوت دارند. در این نوشتار قصد داریم در مورد تست افت اسپلیتر نوری صحبت کنیم.

اسپلیتر فیبر نوری

اسپلیتر نوری از جمله Fused Biconical Taper) FBT)  و Planar Lightwave Circuit) PLC) ، تجهیزات پسیو نوری رایجی هستند که نور فیبر را با نسبت معینی به چند قسمت تقسیم می‌کنند.  برای مثال، یک اسپلیتر x21 یک ورودی و دو خروجی دارد. به همین ترتیب اسپلیتر 1x4، اسپلیتر 1x8، اسپلیتر 1x16، اسپلیتر 1x32 و... وجود دارد. هنگامی که اسپلیتر دو ورودی و چهار خروجی دارد، به آن اسپلیتر 2x4 گفته می‌شود. اسپلیترهای نوری نقش مهمی را در شبکه‌های Fiber to the Home) FTTH) بازی می‌کنند. تصویر زیر اسپلیتر نوری مورد استفاده در سیستم PON را نشان می‌دهد.

اسپلیتر نوری شبکه PON

 

مشخصات افت اسپلیتر نوری

تست Insertion loss اسپلیتر نوری بسیار حائز اهمیت است، چرا که باید پارامترهای نوری اسپلیترِ ساخته شده با مشخصات GR-1209 CORE مطابقت داشته باشد. در ادامه، جدول افت اسپلیتر نوری آورده شده است. افت سیگنال در یک سیستم با دسی بل (dB) که واحدی برای اندازه گیری میراییِ یک سیگنال است، بیان می‌شود.

افت اسپلیتر نوری

 

توجه داشته باشید:

Excess loss ، نسبت توان نوری راه‌اندازی شده در ورودی اسپلیتر به کل توان نوری اندازه‌گیری شده از همه پورت‌های خروجی‌ است. در نتیجه مطمئنا کل توان خروجی کمتر از ورودی خواهد بود. Insertion loss، نسبت توان نوری راه اندازی شده در ورودی معین اسپلیتر به توان نوری هر یک از پورت‌های خروجی است. Insertion loss شامل splitting loss و excess loss می‌شود.
 

تست افت اسپلیتر نوری با پاور متر و Light Source

قبل از شروع بحث درباره جزییات تست کردن افت اسپلیتر نوری، باید حقیقتی را درباره آن بدانیم. میرایی سیگنال در اسپلیتر نوری متقارن است، یعنی در هر دو طرف مساوی است. زمانی که اسپلیتر سیگنال upstream را ترکیب میکند و یا  زمانی که سیگنال downstream را تقسیم می‌کند یک میزان میرایی به سیگنال ورودی القا می‌شود.

  اسپلیتر نوری 1 به 2

در تصویر زیر تست ساده ترین نوع اسپلیتر نوری 1x2 را مشاهده می‌کنید. در ابتدا کابل رفرنس را به Optical Light Source با طول موج مناسب وصل کنید (بعضی از اسپلیترها وابسته به طول موج هستند)، سپس خروجی کابل رفرنس را با پاور متر (Optical power meter) کالیبره کنید. Light source را به اسپلیتر وصل کنید و کابل رفرنس را به خروجی اسپلیتر و Optical Power Meter وصل کنید، سپس افت را اندازه‌‌گیری کنید. به طور مشابه، برای اندازه‌‌گیری افت پورت دوم، کابل رفرنس را به پورت دوم وصل کنید و از روی دستگاه میزان افت را بخوانید. برای تست پورت‌های خروجی ، باید جهت تست را معکوس کنیم.

 

تست افت اسپلیتر نوری 01

 

تست افت اسپلیتر نوری 02

 

برای سایر اسپلیترهای نوری 1xN، به عنوان مثال اسپلیتر 1x32، از این روش تست نیز می‌توان استفاده کرد. کافیست منبع نور را روی ورودی تنظیم کرده و از Power meter و کابل رفرنس استفاده کنیم و هر پورت خروجی را به نوبه خود تست کنیم. اما برای جهت مخالف، باید 32 بار منبع نور را جابجا کنیم و نتایج ثبت شوند. در مورد اسپلیترهای 2x2 باید از یک پورت ورودی به دو خروجی و سپس از پورت ورودی دیگر به هر یک از دو خروجی تست بگیریم. با همین روش، می‌توانیم اسپلیترهای 2xN دیگر را نیز تست کنیم.

 

نتیجه گیری:

اسپلیترهای نوری مورد استفاده در معماری PON قسمت بسیار مهمی از اجزای نوری پسیو هستند. تست افت، که یکی از ضروری ترین تست‌ها در اسپلیتر نوری است، توسط  Optical power meter و Light source انجام می‌شود. این نوشتار جزییات استفاده از Optical power meter و  Light source را برای تست اسپلیتر نوری نشان داده است.


 

رایا فیبر پارس با افتخار اولین تولید کننده اسپلیتر فیبر نوری در ایران است و در جهت خودکفایی و رفع نیاز واردات این محصول قدم بر می دارد. اسپلیترهای تولید شده در این شرکت با حساسیت بسیار بالا و با رعایت اصول حرفه‌ای تولید می‌شوند و حاصل آن محصولات با کیفیت و دارای استاندارد های جهانی است.

 

اسپلیتر نوری - رایا فیبر پارس

شما نیز می توانید امتیاز دهید
امتیاز کاربران :


نوشته های مشابه